"Kaldıraç Oranı Düzenlemesi"

Kaldıraç Oranı Düzenlemesi


YATIRIM HİZMET VE FAALİYETLERİ İLE İLGİLİ YAPILAN DÜZENLEME
HAKKINDA BASIN DUYURUSU


Gelişen piyasa koşullarında aracılık sektörümüz ve yatırımcılarımızın talep ve
ihtiyaçlarına cevap vermek üzere hazırlanan ve öncelikle kaldıraçlı alım satım (Foreks) ve
tezgahüstü türev işlemler olmak üzere, yatırım hizmet ve faaliyetlerine ilişkin ilke ve
esaslarda yenilikler getiren Kurulumuz düzenlemeleri 14.01.2016 tarih ve 29593 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
III-37.1 sayılı "Yatırım Hizmetleri ve Faaliyetleri ile Yan Hizmetlere İlişkin Esaslar
Hakkında Tebliğ" ve III.39.1 sayılı "Yatırım Kuruluşlarının Kuruluş ve Faaliyet Esasları
Hakkında Tebliğ" ile aşağıdaki yenilikler yürürlüğe girmiştir:
- Aracı kurumlarımızın yatırım bankacılığı faaliyetlerine yönelmelerini teşvik etmek
amacıyla, Yatırım ve Kalkınma bankalarının mevcut aracı kurumlarından birini devir ya da
satın almaları kaydıyla, paylar üzerinde Borsa İstanbul'da işlem yapabilmelerine imkan
tanınmıştır.
- Türk Lirası, Amerikan Doları ve Euro'nun birbirlerine karşı olan değişim oranlarını
esas alan varlıklar ile altına dayalı kaldıraçlı işlemlerde kaldıraç oranı azami 100:1, bunlar
dışındaki varlıklarda azami 50:1 olarak belirlenmiştir.
- Ayrıca, profesyonel yatırımcılar dışında kalan ve düşük miktarlarla işlem yapan
yatırımcıların risklerini sınırlamak amacıyla hesap açılışı sırasında başlangıç teminat tutarı
20.000 TL veya muadili döviz tutarının altında olan müşteriler için yukarıdaki kaldıraç
oranlarının yarısının uygulanması esası getirilmiştir. Buna göre bu gruba dahil olacak
yatırımcılar için Türk Lirası, Amerikan Doları ve Euro'nun birbirlerine karşı olan değişim
oranlarını esas alan varlıklar ile altına dayalı kaldıraçlı işlemlerde kaldıraç oranı azami 50:1,
bunlar dışındaki varlıklarda azami 25:1 olacaktır. Yüksek kaldıraç oranı kullanılması,
paritelerde oluşan sınırlı dalgalanmalarda dahi yatırılan teminatın tamamının kısa sürede
kaybedilmesi riskine yol açabilmektedir. Getirilen düzenleme kaldıraç oranlarını sınırlamak
suretiyle bu riskin bir ölçüde azaltılmasını amaçlamaktadır.
- Müşterilere kaldıraçlı alım satım işlemlerine ilişkin olarak hesap açılışı öncesi,
asgari unsurları Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği (Birlik) tarafından belirlenecek ve gerçek
zamanlı fiyatlar üzerinden çalışacak bir deneme hesabı üzerinden işlem yaptırılması
zorunluluğu getirilmiştir. Buna göre; deneme hesabının gerçek zamanlı fiyatlar üzerinden
işlemesi ve müşterinin deneme hesabını asgari 6 iş günü süreyle çalıştırarak toplamda asgari
50 adet işlem yapması zorunlu hale getirilmiştir. Böylelikle yatırımcıların işlemlere
başlamadan önce karşılaşabilecekleri durumları tecrübe etmeleri sağlanmış olacaktır.
- Aracı kurumların kaldıraçlı alım satım işlemlerine ilişkin her türlü ortam üzerinden
ve her türlü araç yoluyla yapacakları yayın, ilan, reklam ve duyuruda uymaları gereken usul
ve esaslar ayrıntılı olarak belirlenmiştir.
- Halen uygulamada olan kayıp kazanç oranlarının yayımlanmasına ek olarak, yatırım
kuruluşları tarafından olağanüstü piyasa koşullarının oluşması halinde bunlara ilişkin
açıklamalara, reddedilen emirlerin tüm emirlere oranı, müşteri şikayeti sayısı vb. hususlara
internet sitelerinde yatırımcıların dikkatini çekecek şekilde yer verilmesi zorunluluğu
getirilmiştir. Bu kapsamda, sektör genelinde uygulama birliğini sağlamak amacıyla bu
bilgilerin işlemlerin gerçekleştirildiği anasayfa üzerindeki ana işlem menüsünün en sol
köşesinde menünün ilk elemanı/başlığı olarak yer alması, "Zarar Olasılığınız" şeklinde
isimlendirilmesi ve hesap açılışı, hesap erişimi gibi başlıkların hemen bu başlığın yanında
aynı yazı büyüklüğü ve karakteri ile yer alması zorunlu hale getirilmiştir.
- Çıkar çatışmalarını önlemek amacıyla kaldıraçlı alım satım hizmeti sunulan
müşterilere bu işlemlerle sınırlı olmak üzere bireysel portföy yöneticiliği veya yatırım
danışmanlığı hizmeti verilmesi yasaklanmıştır.
- Hesap açılışı sırasında genel müşterilerden, kaldıraçlı alım satım işlemlerinin riskli
olduğu ve teminatlarının tamamını kaybedebilecekleri vb. hususlarda bilgi sahibi olduklarına
dair ayrı bir yazılı beyan alınması zorunluluğu getirilmiştir.
- Aracı kurumların, müşterileri işlem yapmaya teşvik etmek üzere var olan müşteri
zararlarını telafi etmeleri, işlem yapmak veya belirli bir gruba dâhil etmek amacıyla
müşterilere kaynak sağlamaları ve müşterileri bu amaçla yönlendirmeleri yasaklanmıştır.
- Portföy aracısı yatırım kuruluşlarına işlem yapacakları tezgahüstü türev araç türlerine
ve dayanak varlıklara ilişkin liste hazırlamaları ve internet sitesinde yayınlamaları
zorunluluğu getirilmiştir.
-Aracı kurumların, risklere karşı korunmaları amacıyla, işlem yapacakları türev araç
türlerine göre teminatlandırma politikası oluşturmaları ve teminatlandırma politikasının bir
parçası olarak her bir müşterinin alabileceği pozisyon limitini belirlemeleri zorunlu hale
getirilmiştir.
- Profesyonel müşterilerin kaldıraçlı işlemlerde yatırdıkları teminatların üzerinde
ortaya çıkacak zararların aracı kurumlarca talep edilebilmesi imkanı getirilmiştir.
- Takasbank tarafından yürütülmekte olan teminat yatırma, çekme ve takip sistemine
ve işlem aracısı veya portföy aracısı olarak faaliyet gösteren aracı kurumların bu sistemin
işleyişinde üstlendikleri yetki ve sorumluluklara ilişkin uygulama esasları düzenlenmiştir.
- Kaldıraçlı işlemlerde müşteri emrinin alınması sonrasında, aracı kurumun söz
konusu emri başka bir kuruluşa herhangi bir müdahale olmaksızın oluşturulmuş bir sistem
vasıtasıyla otomatik olarak ilettiği durumlarda alınan pozisyonun karşı tarafça iptal edilmesi
halinde müşteri emrinin iptal edilebileceği düzenlenmiş ve bu şekilde gerçekleştirilen emir
iptalinin sadece profesyonel müşteriler için geçerli olması esası getirilmiş ve tüm müşteri emir
iptallerinin Takasbank'a bildirimi zorunlu kılınmıştır.
- İletilen emirlerde fiyat yenilemesinin müşteri aleyhine uygulanması durumunda,
lehe olan her durumda da uygulanması kuralı getirilmiştir.
- Müşterilerin işlem yapmasını engelleyecek düzeyde, işlem platformundan
kaynaklanan teknik sorunların ve işlem yapılan paritelerde gerçekleşen olağandışı fiyat
hareketlerinin aracı kurumlar tarafından Birlik'e raporlanması zorunluluğu getirilmiştir.
- Aracı kurumlar tarafından portföy aracılığı veya işlem aracılığı faaliyetleri
kapsamında tezgahüstü türev işlemlerde kullanılan elektronik işlem platformları ve bu
platformlarda kullanılan her türlü program, modül ve eklenti ile bunların çalışma ve kullanım
esasları ile amaçlarının Birlik'e bildirilmesi zorunlu kılınmıştır. Belirlenen yükümlülüklere
uygun davranılıp davranılmadığının tespiti amacıyla yılda en az iki defa aracı kurumlardan
habersiz olacak şekilde bağımsız denetim yapılması öngörülmüştür.
- Aracı kurumların anlık olarak açıkladığı varlık fiyatları ve alım satım fiyat
farklarının Birlik tarafından belirlenecek bir süre içerisinde Birliğe aktarılması ve Birlik
tarafından her aracı kurumun geçmişe dönük anlık fiyat serisi ve alım satım fiyat fark
verilerinin oluşturularak belirli bir düzeyi aşan sapmaların kurum bazında açıklanması
uygulaması getirilmiştir.
- Fark kontratları kaldıraçlı alım satım işlem hükümlerine tabi tutulmuştur.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

Resmi Gazete

Bir Yorum Yazın